ریتم آهنگ

آشنایی با نقاشی فیگوراتیو

آشنایی با نقاشی فیگوراتیو

۵ نکته درباره جمع آوری نقاشی های فیگوراتیو 
نقاشی فیگوراتیو سبکی از هنرهای تجسمی است که در آن نمود واقعی دنیای پیرامون دیده می‌شود و این سبک در مقابل هنر انتزاعی قرار می‌گیرد. معمولا مردم نقاشی های فیگوراتیو را غیر عادی و مختص افراد ثروتمند و سفید پوستی می‌دانند که آن‌ها را سفارش می‌دهند. اما امروزه گروه جدیدی از سیاه پوستان، بومیان، افراد رنگین پوست، در حال خلق نقاشی های فیگوراتیو جسورانه‌ای هستند که نه تنها مهیج‌اند، بلکه بازتاب دهنده دنیای اطراف ما هستند. از این رو مجموعه داران بیشتری هم به بازدید از نقاشی و طراحی فیگوراتیو جلب می‌شوند و بهتر است در هنگام جمع آوری این آثار، نکاتی کلیدی را در نظر بگیرند.

ما در این مطلب قصد داریم ۵ نکته را درباره جمع آوری نقاشی های فیگوراتیو با شما به اشتراک بگذاریم؛ چنانچه شما هم به این سبک علاقه دارید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نقاشی های فیگوراتیو 

۱- نقاشی فیگوراتیو تحت تاثیر شرایط جدید، تغییر کرده است
سبک نقاشی فیگوراتیو به گونه‌ای منحصر فرد، به جنبش‌های سیاسی پاسخ می‌دهد و تحولات اجتماعی ایجاد می‌کند. امروزه مجموعه‌داران جوان راحت‌تر می‌توانند آثاری که سیاسی‌تر هستند و به جنبه‌های اجتماعی می‌پردازند را به دست آورند. موانع بین بازارها و گروه‌های فروش سنتی نیز از بین رفته است که این امر جهانی شدن و عدم تمرکز بر روی اروپای مرکزی را نشان می‌دهد.

در بازارهای آسیا، در کنار حراجی ساعت و جواهرت، نقاشی های فیگوراتیو هم دیده می‌شوند و نظر مجموعه‌داران جوان را به خود جلب می‌کنند. کنار هم قرار دادن نقاشی و طراحی فیگوراتیو، از دوره‌های مختلف (هنر پس از جنگ و معاصر) و در حراجی های هنری، نتایج خوبی داشته است. یعنی باعث شده که افراد بیشتری آن‌ها را ببینند و برای خریدشان پول بیشتری خرج کنند.

۲- نقاشی فیگوراتیو فقط یک روند تازه و جو زودگذر نیست
اگر این افزایش درخواست را مُد و هوس زود گذر بنامیم، کاملا اشتباه است. جو هنری همراه با هر نوع پیشرفتِ سلیقه تغییر می‌کند. در حالی که تا چندی پیش هنر انتزاعی و هنر پس از اینترنت، در فضای معاصر بیشترین جستجوها و در خواست‌ها را داشتند، ولی اکنون شاهد آن هستیم که نقاشی های فیگوراتیو با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند. این موضوع بازتابی از جو فرهنگی و ژئوپلیتیکی فعلی است.

مثلا فرم گرایی در نقاشان انتزاعی و مبتنی بر روند نیز وجود داشته، هنوز هم وجود دارد و همچنان به طور گسترده جمع آوری می‌شوند. ولی ممکن است همین هنرمندان به سمت سبک نقاشی فیگوراتیو بیایند و آن را ادامه دهند. نقاشی های فیگوراتیو طول عمر تاریخی زیادی داشته‌اند و همیشه در سکوت تاریخ هنر وجود خواهند داشت. پس چنانچه از روند فعلی خارج شوند و چنانچه در داخل آن بمانند، باز هم همچنان مظهر مهمی از نحوه بازتاب و بازنمایی هنرمندان از جامعه ما هستند.

اینکه افراد بیشتر و متنوع‌تری در این هنر مشغول به فعالیت باشند، هیجان انگیز است ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند. امروزه بسیاری از الهام بخش‌ترین نقاشی های فیگوراتیو توسط هنرمندان دگرباش جنسی، سیاه پوست و زنان اجرا می‌شوند، اما در گذشته به آن‌ها فضای کمی اختصاص می‌دادند.

۳- توصیف نقاشی فیگوراتیو، به ذهن و احساسات مربوط می‌شود
فروشندگان، متخصصان خانه حراج، متصدیان و هنرمندان،  طیف وسیعی از استانداردها را برای ارزیابی نقاشی و طراحی فیگوراتیو دارند. اما قابل اعتمادترین معیار، احتمالا دید و نظر بیننده است. بعضی اوقات نقاشیِ داستانی با طراحی تفاوتی ندارد و نهایتا نتیجه آن‌ها اهمیت یکسانی خواهد داشت. در واقع نقاشی فیگوراتیو خوب و یک طراحی درست، از یکدیگر جدا نیستند. بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای و کسانی که به دنبال جلب توجه دوست داران جنبش معاصر هستند، تصویرگری و طراحی گرافیک را به طور حرفه‌ای می‌شناسند.

گفته می‌شود بیشتر اوقات انگیزه هنرمند از توانایی فنی اهمیت بیشتری دارد. زیرا خریداران و بینندگان در هنگام بازدید از اثر از خود می‌پرسند، هدف نقاش چه بوده؟ آیا او دلیل محکمی برای نقاشی به این روش دارد؟ در واقع بسیاری از خریداران و کارشناسان به دنبال آن نیستند که چگونه این تصویر کشیده شده است، بلکه می‌خواهند بدانند دلیل هنرمند برای به تصویر کشیدن آن چیست و این چنین کیفیت هر کار هنری را ارزیابی می‌کنند.

آن‌ها دوست دارند به مفهوم، روایت و اجرای یک نقاشی نگاه کنند. البته توصیف یک کار خوب سخت است، این مربوط به احساس و ارتباط ذهنی است که شخص با آن نقاشی برقرار می‌کند. چیزی که در نقاشی های فیگوراتیو اهمیت دارد این است که هنرمندان، حتی آن‌هایی که قبلا ترد می‌شدند، چگونه با شکوه و قدرت و با زبان بصری اثری را خلق می‌کنند که در نوع خود متعالی است و می‌درخشد.

۴- می‌توان نقاشی فیگوراتیو را از طریق ابزار دیجیتال خریداری کرد
این رشد سریع باعث تغییر روش‌های خرید هنر توسط مجموعه‌داران شده است. آن‌ها می‌توانند نقاشی را از طریق دیدن پی دی اف که توسط گالری‌ها پخش می‌شود، بخرند یا از طریق سیستم‌های فروش آنلاین تهیه کنند. البته برخی عقیده دارند که کانال‌های دیجیتالی برای دیدن اثر خیلی کارآمد نباشند و مشاهده نقاشی فیگوراتیو از طریق فرمت  JPEG، نسبت به انواع دیگر بهتر است.

حرکت به سمت فروش بیشترِ دیجیتال، نه فقط خرید و فروش نقاشی های فیگوراتیو را بالا برده، بلکه تاثیرات دائمی را در کل بازار هنر به جای گذاشته است. دنیای دیجیتال، هنرمندان را قادر می‌سازد كه با افراد بیشتری ارتباط برقرار كنند و فروش بیشتری داشته باشند.

 ۵- هنگام جمع آوری نقاشی فیگوراتیو، خود را محدود به یک موضوع نکنید
تا می‌توانید آثار جدید و مختلف را ببینید. شرکت در حراجی‌ها‌، گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری، راه‌های بسیار خوبی برای یادگیری هستند. همچنین باعث می‌شوند تا شما آنچه را که واقعا دوست دارید، پیدا کنید. به دنبال اثری باشید که به اصطلاح با شما صحبت کند، چه از نظر بصری و چه از لحاظ موضوعی، تحت تاثیرتان قرار دهد. سبک نقاشی فیگوراتیو وسیع است، بنابراین خودتان را به یک مورد محدود نکنید و از موضوعات مربوط به نژاد، سیاست، جنسیت و محیط هم استقبال کنید.

نقاشی و طراحی فیگوراتیو، مقوله‌ای گسترده و جاری است که با هر گونه تغییرات در موضوع، سبک، روند و محیط، این مقوله هم زیر مجموعه‌ها، ژانرها و طیف‌های بی شماری را شامل می‌شود. همچنین ویژگی‌های منطقه‌ای در این سبک تاثیر گذار هستند و هر مکان، تاریخچه منحصر به خود را دارد که اغلب به مسائل سیاسی آن زمان مربوط می‌شوند.

بیشتر مجموعه‌داران جدید، نقاشی های فیگوراتیو هنرمندانی را می‌خرند که منعکس کننده دنیایی است كه در آن زندگی می‌كنند و واقعیت قرن ۲۱ را به تصویر می‌كشند. مجموعه‌داران قدیمی‌تر نیز، گاهی اوقات به دلیل علاقه واقعی خود و برای گسترش افق دیدشان، به سمت و سوی خرید آثار متنوع‌تری گرایش پیدا می‌کنند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”